Bodové hodnocení řidičů: Co se změní a jak nepřijít o body
- Zavedení bodového systému v České republice
- Celkový počet bodů a jejich odečítání
- Přehled nejčastějších dopravních přestupků a bodů
- Vážné dopravní přestupky s nejvyšším počtem
- Vrácení řidičského průkazu po dosažení limitu
- Možnosti snížení počtu trestných bodů
- Kontrola bodového konta řidiče online
- Statistiky účinnosti bodového systému v ČR
- Srovnání s bodovými systémy v zahraničí
- Nejčastější mýty o bodovém systému
Zavedení bodového systému v České republice
Pamatujete si ten červencový den v roce 2006, kdy se změnila pravidla hry pro všechny české řidiče? Tehdy jsme poprvé začali sbírat body - ale ne ty, které by nás těšily.
Za volantem teď musíme myslet dvakrát, protože dvanáctka bodů znamená stopku. A věřte mi, roční pauza od řízení není nic příjemného. Zvlášť když si uvědomíte, jak moc auto v dnešní době potřebujeme.
Bodový systém nám ukázal, že peníze nejsou všechno. I když vytáhnete peněženku a pokutu zaplatíte, body vám zůstanou. Je to jako černá tečka v řidičském životopisu, která nejde jen tak smazat.
Rok 2013 přinesl trochu úlevy - systém se zjemnil a dokonce můžete nějaké body odpracovat na kurzu bezpečné jízdy. Není to skvělý způsob, jak se naučit něco nového a ještě si vylepšit skóre?
Dneska už je všechno přehledné a férové. Stačí pár kliknutí na portálu občana a víte, na čem jste. A když rok jezdíte bez průšvihu? Body se začnou automaticky odmazávat, jako by vám někdo dával druhou šanci.
Prevence funguje - stačí se podívat na statistiky nehod. Kolikrát si vzpomenete na ty body, když vás svrbí noha na plynu nebo když vám píská mobil? Právě tyhle momenty ukazují, že systém dělá přesně to, co má.
A co nás čeká dál? Doba se mění, přibývají elektroauta, koloběžky křižují ulice a mobily jsou čím dál větším lákadlem. Systém se bude muset přizpůsobit - ostatně jako my všichni.
Celkový počet bodů a jejich odečítání
Bodový systém za volantem není žádná věda, ale je potřeba ho znát. Začínáme všichni s čistým štítem a hranice je 12 bodů - to je moment, kdy musíme říct autu na nějakou dobu sbohem.
Představte si to jako takový řidičský účet - body naskakují za přešlapy na silnici. Naštěstí existuje několik způsobů, jak si bodové konto vylepšit. Když zvládnete jezdit rok bez průšvihu a máte maximálně 4 body, systém vám automaticky odečte právě ty 4 body. Máte-li bodů víc? V tom případě musíte vydržet dva roky v čistotě, ale pak vám zmizí všechny body najednou.
Zajímavou možností je také školení bezpečné jízdy. Sedm hodin v autoškole vám může snížit konto o 3 body - super způsob, jak si vylepšit skóre, že? Pozor ale - tenhle trik můžete použít jen jednou za rok a jen pokud nemáte víc než 10 bodů.
Nezapomeňte, že zaplacení pokuty neznamená automatické smazání bodů. Je to jako ve škole - když dostanete poznámku, omluva ji nesmaže. Celý tenhle systém má jediný cíl - aby se nám všem na silnicích jezdilo bezpečněji.
Když nasbíráte plný počet bodů, přijde vám domů pozvánka k odevzdání řidičáku. Chcete ho zpátky? Budete muset rok počkat, znovu složit zkoušky a projít zdravotní prohlídkou včetně návštěvy dopravního psychologa.
Co se týče zahraničních poklesků, body se vám připíšou jen z těch zemí, se kterými má Česko dohodu o výměně informací. A když si chcete zkontrolovat, jak na tom jste, nejrychlejší cesta vede přes Portál občana. Nemáte přístup k internetu? Nevadí - stačí zajít na Czech POINT nebo na úřad.
Přehled nejčastějších dopravních přestupků a bodů
Každý z nás to zná - sedíme za volantem a najednou nám pípne zpráva. Jenže tenhle zdánlivě nevinný pohled na displej může pěkně zamíchat s našimi body. Bodový systém v Česku není žádná legrace a může nám pořádně zkomplikovat život.
Víte, co dokáže nejvíc zatopit? Je to alkohol nebo drogy za volantem. Sedm bodů jako nic, k tomu mastná pokuta až 50 tisíc a můžete na čas zapomenout na řízení. Stejně tvrdě se trestá i když odmítnete dýchnout - asi si říkáte proč, že?
Rychlost je další věc, co nás často dostává do průšvihu. Letět obcí o 40 km/h víc? Pět bodů v kapse. A mimo obec si s limitem taky není radno zahrávat - překročení o 50 km/h vás bude stát stejně. To už pak není o adrenalinu, ale o hazardu s vlastním životem.
Kolikrát denně vidíme řidiče s mobilem u ucha? Telefonování za volantem se může zdát jako maličkost, ale dva body jsou dva body. A když už jsme u těch každodenních prohřešků - nezapnutý pás nebo dítě bez sedačky? Tři body, které můžou jednou chybět.
Život píše různé příběhy a někdy stačí vteřina nepozornosti. Nedání přednosti, přehlédnutí červené na semaforu nebo ohrožení chodce - tohle všechno může znamenat ztrátu čtyř až pěti bodů. A když nasbíráte dvanáct? Rok budete chodit pěšky.
Systém může působit přísně, ale má svůj smysl. Vždyť jde o životy - naše, našich blízkých i ostatních účastníků provozu. Stačí jezdit s rozumem a body zůstanou tam, kde mají - v šuplíku.
Vážné dopravní přestupky s nejvyšším počtem
Každý z nás to zná - sedneš za volant a můžeš mít den blbec, který tě může stát nejen peníze, ale i cenné body v řidičáku. A ty nejhorší přešlapy? Za ty ti systém nadělí rovnou sedm bodů, což už je pořádná pecka.
Představ si, že si dáš jedno pivko a sedneš za volant. Přes 0,3 promile v krvi a už je zle. Ještě větší průšvih nastane, když odmítneš dechnutí do balonku. To už je jasná sedmička, jako když bys dostal červenou kartu ve fotbale.

Fakt děsivé jsou nehody s tragickým koncem. Když někdo způsobí bouračku, při které někdo zemře nebo se vážně zraní, není to jen o bodech - může si rovnou balit kufry do basy. A ujet z místa takové nehody? To je snad to nejhorší, co můžeš udělat.
Rychlost je zabiják - to není jen prázdná fráze. Letět obcí o 40 km/h víc nebo mimo obec o 50 km/h přes limit, to je jako hrát si s ohněm. Kolikrát jsme už slyšeli o nehodách, kde právě rychlost hrála hlavní roli?
Pamatuješ na ty šílence, co se otáčejí na dálnici nebo jedou v protisměru? To jsou doslova sebevražedné kousky. Stejně jako projet na červenou nebo ignorovat pokyn policisty k zastavení. To už musíš mít opravdu hodně odvahu, nebo spíš prázdno v hlavě.
Když nasbíráš dvanáct bodů, je konečná. Rok bez řidičáku, a pak znovu do autoškoly. Není to jen o pokutě - ta může vystřelit až k 50 tisícům, a k tomu můžeš mít až dva roky stopku v řízení. Systém je neúprosný, ale upřímně, když vidíš ty následky nezodpovědné jízdy, dává to smysl.
Vrácení řidičského průkazu po dosažení limitu
Přišli jste o řidičák kvůli dvanácti bodům? Do pěti pracovních dnů od doručení výzvy musíte odevzdat řidičský průkaz na úřadě. Je to nepříjemná situace, zvlášť když potřebujete auto do práce nebo na rozvoz dětí do školy. Ale není všem dnům konec - pojďme si říct, jak se k řidičáku zase dostat.
Přestupek | Body | Pokuta (Kč) |
---|---|---|
Řízení pod vlivem alkoholu nad 0,3 ‰ | 7 | 25 000 - 50 000 |
Překročení rychlosti o 40 km/h a více v obci | 6 | 5 000 - 10 000 |
Nezastavení na červenou | 5 | 2 500 - 5 000 |
Překročení rychlosti o 20 km/h v obci | 3 | 1 500 - 2 500 |
Nepoužití bezpečnostních pásů | 2 | 1 500 - 2 500 |
Nejdřív si musíte rok počkat. Prostě rok za volantem nesedíte, ať se vám to líbí nebo ne. Je to jako trest za školou - musíte si to odstát. Během té doby můžete aspoň přemýšlet o tom, co vedlo k téhle situaci.
Pak vás čeká návštěva dopravního psychologa. Ten zjistí, jestli jste psychicky fit na návrat za volant. Není to žádná procházka růžovou zahradou - podíváte se společně na vaše reakce v provozu, jak zvládáte stres a jestli nemáte sklony k rizikovému chování.
Čeká vás i praktická a teoretická zkouška. Jako když jste dělali řidičák poprvé, jen s tím rozdílem, že už víte, do čeho jdete. Jestli jste přišli o řidičák kvůli alkoholu nebo drogám, budete potřebovat ještě zdravotní posudek. Ten nesmí být starší než měsíc, když ho nesete na úřad.
Když tohle všechno zvládnete, můžete si podat žádost o vrácení řidičáku. Úředníci zkontrolují vaše papíry a když je všechno v pořádku, dostanete nový řidičák. Začínáte s čistým štítem - žádné body z minulosti. Ale ruku na srdce - nikdo z nás nestojí o to, projít si tímhle kolečkem znovu, že?
Možnosti snížení počtu trestných bodů
Trestné body za volantem? Není třeba panikařit! Dvanáct měsíců bez průšvihu na silnici vám automaticky ubere čtyři body - to je asi ta nejjednodušší cesta, jak si vylepšit svoje bodové konto. Stačí jezdit podle předpisů a body se začnou ztrácet samy.
Máte na kontě víc bodů a nechcete čekat? Zkuste školení bezpečné jízdy, které vám za jeden den ubere tři body. Osm hodin v autoškole možná zní jako nuda, ale věřte mi - praktická část vás určitě chytne. Naučíte se zvládat krizové situace a ještě si zlepšíte skóre.
Dopravní psycholog vám může taky pomoct. Nejde jen o body - pochopíte líp svoje chování za volantem a třeba zjistíte, proč občas šlápnete víc na plyn, než byste měli. Je to jako když jdete k doktorovi - někdy potřebujeme odbornou radu.
Profesionální řidiči to mají o něco snazší. V rámci svých povinných školení můžou získat nejen nové dovednosti, ale taky si vylepšit bodové konto. Defenzivní jízda nebo zvládání krizových situací - to se hodí každému.
Pozor ale na různé zaručené triky, jak se bodům vyhnout. Podvádět se nevyplatí - místo pár bodů můžete přijít rovnou o řidičák. A když už nasbíráte dvanáct bodů? Rok bez řízení a pak znovu do autoškoly. Bez přezkoušení to prostě nepůjde.
Nejlepší je samozřejmě jezdit tak, abychom žádné body nedostali. Myslete na to, že za volantem nejde jen o vás - každý z nás chce večer dojet bezpečně domů ke své rodině. A když už nějaký ten bod skápne, víte, jak na to. Hlavně s tím něco dělejte včas, ať vás to později nemrzí.
Každý bod v řidičském průkazu je jako malá jizva na duši řidiče, která nám připomíná, že bezpečnost na silnici není samozřejmost, ale zodpovědnost
Radek Koutný
Kontrola bodového konta řidiče online
Jak si vlastně stojíte za volantem? Bodové konto není jen obyčejná statistika - je to váš řidičský životopis. Každý přešlap za volantem se tady zapíše a může vám pořádně zkomplikovat život.
Znáte ten pocit, když vás zastaví policista? Najednou nevíte, kolik vlastně máte bodů a jestli vám nehrozí průšvih. Díky online kontrole už nemusíte tápat. Stačí pár kliknutí přes Portál občana a máte jasno. Ať už používáte bankovní identitu nebo eObčanku, během minuty zjistíte, jak na tom jste.

Dvanáct bodů - to je ta magická hranice, za kterou už není cesta zpět. Rok bez řidičáku není žádná legrace, zvlášť když potřebujete auto do práce nebo vozíte děti do školy. Proto je fajn občas mrknout na svoje konto a včas zabrzdit, než bude pozdě.
Bodový systém ale není jen o trestech. Když rok jezdíte bez průšvihu, můžete si body vymazat. A co teprve školení bezpečné jízdy - tři body dolů a ještě se něco přiučíte. Není to super možnost, jak si vylepšit skóre?
Systém vám dokonce sám připomene, když se blížíte k hranici. Žádné překvapení, žádné výmluvy. A jestli si myslíte, že něco nesedí? Klidně si to můžete vyjasnit na úřadě - koneckonců, chybovat je lidské.
Být zodpovědným řidičem znamená mít přehled. Online kontrola je jednoduchá jako facka - zvládne ji každý, i když není zrovna počítačový expert. A ta historie přestupků? Ta se může hodit třeba při hledání nové práce, kde potřebujete čistý štít.
Takže než příště sednete za volant, mrkněte na svoje body. Lepší vědět na čem jsme, než později litovat, ne?
Statistiky účinnosti bodového systému v ČR
Bodový systém na českých silnicích už s námi žije přes 17 let. Hned první rok po jeho zavedení v roce 2006 přinesl skvělé výsledky - nehod ubylo o celých 15 %. Jenže časem jsme si na něj tak nějak zvykli, že?
Když se podíváme na to, za co nejčastěji ztrácíme body, vede rychlá jízda v obci a telefonování za volantem. A kdo jsou ti největší hříšníci? Asi vás nepřekvapí, že v 80 % případů jde o chlapy mezi 25 a 45 lety. To už je taková klasika.
Každý rok se najde asi 4000 odvážlivců, kteří nasbírají plný počet bodů. Z nich se pak asi 40 % vzpamatuje, absolvuje školení a získá řidičák zpátky. Bohužel čtvrtina z nich to časem zopakuje - jako by se nepoučili.
Nejdůležitější je ale to, že na silnicích umírá méně lidí. Z 956 úmrtí v roce 2006 jsme se dostali na dnešních zhruba 500 ročně. Jasně, není to jen díky bodům - auta jsou bezpečnější a silnice lepší.
V létě, když všichni míří na dovolené, přibývá i přestupků. Co je ale vážně k zamyšlení - za posledních pět let vzrostl o 35 % počet řidičů, kteří sedli za volant pod vlivem. To už je opravdu na pováženou.
Zajímavé je, že když už má někdo na kontě 9 bodů, většinou se vzpamatuje. Asi dvě třetiny řidičů v téhle situaci přehodnotí své chování - konečně jim dojde, že je čas zvolnit. Nejlíp funguje, když se spojí bodový systém s pořádnými pokutami a důslednou kontrolou na silnicích. Však to znáte - nejlíp zaberou ty pokuty, které opravdu zabolí peněženku.
Srovnání s bodovými systémy v zahraničí
Jak se liší bodové systémy v Evropě? Není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Zatímco u nás začínáme s čistým štítem a body postupně sbíráme až do kritické hranice 12 bodů, jinde to chodí úplně jinak.
Němci to mají postavené přesně naopak - dostanete 8 bodů do začátku a postupně o ně přicházíte. Podobně jsou na tom Francouzi, kteří startují s 12 body. Je to jako když máte plnou nádrž a postupně z ní ubývá - dokud nedojdete na nulu.
Naši rakouští sousedé to pojali podobně jako my, ale s nováčky za volantem si nijak nezahrávají. Pro řidiče kamionů a autobusů mají v Rakousku ještě přísnější metr. Se Slováky máme systém prakticky stejný - není divu, když jsme ho vymýšleli ještě společně.
Britové to berou opravdu vážně. Jeden pořádný průšvih a máte hned 6 trestných bodů. Pro čerstvé řidiče to znamená, že jim stačí jen jeden větší přešlap a mohou se s řidičákem rozloučit. Poláci sice mají hranici až 24 bodů, ale když vám napálí tučnou pokutu, tak vás to přejde.
Italové přišli se zajímavým nápadem - začínáte s 20 body a můžete si je i připsat. Jezdíte dva roky bez problémů? Máte dva body navíc, a takhle můžete došplhat až na 30. Není to skvělá motivace jezdit bezpečně?
Ve Španělsku vám dají šanci rychle získat body zpět, ale musíte si připlatit za speciální kurzy. Severské země zase vymyslely, že pokuty budou dávat podle příjmu - bohatý zaplatí víc, chudý míň. Spravedlivé, ne?
Ale kdo to opravdu přehnal, jsou Švýcaři. Tam vám kromě bodů napálí takovou pokutu, že se z toho budete vzpamatovávat měsíce - klidně i statisíce franků, když na to máte.
Každá země si to prostě dělá po svém, i když se systémy pomalu sjednocují. Jedno je ale jasné - moderní technologie mění způsob, jak se body evidují, a řidiči mají čím dál lepší přehled o svém bodovém kontě.
Nejčastější mýty o bodovém systému
Máte tušení, kolik mýtů koluje mezi řidiči o bodovém systému? Je to až k nevíře! Nejčastější omyl? Že se body automaticky smažou po roce. Jenže tak jednoduché to není - musíte rok jezdit bez přestupku a mít méně než 12 bodů.
Znáte to - zaplatíte pokutu na místě a myslíte si, že jste z toho venku. Ale body vám naskočí, ať zaplatíte hned nebo později. Je to jako když dostanete pokutu za parkování - zaplacením to nekončí, systém si to stejně pamatuje.

A co teprve ti šikulové, co si myslí, že body půjde nějak ukecat. Bohužel, zákon je neoblomný - body nejdou smazat jen tak. Jediná výjimka? Školení bezpečné jízdy, kde můžete získat odpustek tří bodů jednou za rok.
Další zajímavost - body nenaskakují hned po přestupku. Systém počká, až bude všechno právně vyřešené. To může trvat - však to znáte, když se něco táhne na úřadech.
Pamatujete na historky o doživotním zákazu řízení při 12 bodech? Nesmysl! Po roce můžete znovu za volant, ale čeká vás kolečko psychotestů a zkoušek. Je to jako druhá autoškola.
A cizinci? Ti si taky nevyskočí - bodový systém platí pro každého, kdo jezdí po našich silnicích. Nezáleží na tom, jestli máte českou nebo třeba německou espézetku.
Překvapivé je, že body můžete schytat i na kole. Dáte si pár piv a sednete na kolo? Body naskočí stejně, jako byste řídili auto.
A když si změníte adresu nebo vyměníte řidičák? Body zůstávají tam, kde byly. Je to jako s hříchy - ty se taky nepromažou jen proto, že se přestěhujete do jiného města.
Publikováno: 13. 07. 2025
Kategorie: doprava